2:45-3:15 Sakurada Marie, Meiji University
“The Royal Consort Before the Ritsuryô System”
It is the common opinion that the kisaki (royal consort), the title for a wife of the tennô in the time before the implementation of the ritsuryô system, supports the theory that the title ôkisaki, referring to the tennô’s legal wife, was a predecessor of the title kôgô (senior queen-consort), later changing into a clear hierarchy. However, per examination of ôkisaki in historical records prior to the implementation of the ritsuryô system, ôkisaki did not mean “legal wife.” For that reason, ôkisaki was not the predecessor of the title kôgô. Additionally, in the Nihon shoki, titles for “legal wife” besides kisaki are listed under the ritsuryô system. Those titles, however, were not all utilized equally under the ritsuryô system, and the Nihon shoki record does not demonstrate a clear hierarchy under kisaki. Further, without the existence of the legal wife term ôkisaki, one can say that a clear hierarchy for kisaki under the ritsuryô system did not exist. Nevertheless some royal consorts possessed an influential voice, could be enthroned as a female sovereign, or were chosen to preside over retainers like the tennô. While this was not the case for all royal consorts, at times when the post of tennô was vacant the influence of the royal consort is clear. Thus, one can consider that the royal consort had a different status than under the ritsuryô system. I will consider how the royal consort before the ritsuryô system did not exist as ôkisaki. The administrative code created a different hierarchy. And yet, it is true that some royal consorts exercised a forceful voice within the court and could be enthroned as a female sovereign.
律令制以前の天皇のキサキについて
律令制以前の天皇の妻=キサキは、通説では「皇后」の前身で天皇嫡妻の「大后」(=オオキサキ)とそれを支える制度によって、明確に序列化されているとみなされてきた。しかし、律令制以前の史料にみえる「大后」という語句を検討してみると、その語句に嫡妻という意味はない。そのため、「大后」は「皇后」の前身ではない。また、『日本書紀』には、嫡妻以外のキサキにも律令制下のような称号が付されている。しかし、そのような称号を検討してみると、必ずしも律令制下と同様の観念では使用されておらず、『日本書紀』からはキサキの間に序列があったことを証明することはできない。以上のように、天皇の嫡妻たる「大后」は存在せず、ほかのキサキの間にも律令制下のような序列は存在しないといえる。とはいえ、キサキには発言力を持ったり、女帝として即位したりした人物もいる。そのようなキサキを検討してみると、天皇と同様にキサキが群臣推戴によって選ばれていること、それがすべてのキサキではないこと、天皇空位時に特定のキサキが発言力を行使していることがみうけられる。つまり、キサキには、律令制下とは異なる序列が存在したと考えられるのである。以上のように、律令制以前のキサキは、通説のような「大后」は存在しないものの、令制とは異なる序列が存在し、それにより特定のキサキが発言力を行使したり、女帝として即位したりしたのである。