Sutō Ayumi: The Retired Go-Shirakawa Tennô and Imayō— Imayō-matching Contests in the Kikki Journal, 1179

The Retired Go-Shirakawa Tennô and Imayō—
Imayō-matching Contests in the Kikki Journal, 1179 後白河院と今様合—『吉記』における承安四年「今様合」を中心に
SUDÔ Ayumi
須藤あゆ美

In Jishō 3 (1179) a serious incident occurred. Taira no Kiyomori took Retired Monarch Go-Shirakawa, the de facto ruler at the time, to the Toba Detached Palace and put him under house arrest. The Engyōbon, one of the Heike monogatari variants, includes an episode entitled, “The Retired Monarch under House Arrest,” and it depicts the heartbroken Go-Shirakawa. In this episode, Go-Shirakawa compares his current miserable state with the blessed events that he had experienced in the past — sightseeing, pilgrimages, and celebratory ceremonies — and the retired monarch is overwhelmed with sorrow. Here, it is noteworthy that Go-Shirakawa chooses imayō-song-matching contests as a blessed occasion, indicating how such events symbolized his glorious and joyful past.

Imayō was a popular song style that became prevalent during the late Heian Period when retired monarchs led the court. Throughout his life Go-Shirakawa was fascinated by imayō. He sponsored an imayō-song-matching contest at his Hōjūji mansion that lasted for fifteen nights, beginning on the first day of the ninth month in Jōan 4 (1174). For this event he selected thirty senior nobles who were adept at imayō, divided them into two groups each night. He had them sing imayō while competing against each other. Then on the thirteenth day a musical performance was held after the contest. Contemporary sources — the courtier journals Kikki and Kujo Kanezane’s Gyokuyō, the female attendant’s memoir Tamakiwaru, and the didactic tale Yoshino Kissui-in gakusho — all provide detailed information. Among them, Kikki offers particularly valuable records about the thirty senior nobles as well as the outcome of their imayō matches.

Presentation Powerpoint

Presentation Handout

治承三年、平清盛が、院政期最後の治天の君である後白河院を鳥羽殿へ監禁するという事件が起こる。延慶本『平家物語』第二本三四「法皇ノ御棲幽ナル事」では、後白河院が遊覧や参詣、祝賀の儀式など過去にあっためでたきことを回想し、幽閉の現状と対比することで、悲しみにくれる場面がある。それらめでたきことの一つとして、「今様合」が挙げられているのは注目すべきである。「今様合」が後白河院の栄華や喜びの象徴であるといえる。
今様とは、院政期に都で大流行した歌謡で、この今様に生涯魅了され続けたのが後白河院であった。後白河院は、承安四年(1174)九月一日より十五夜にわたり御所である法住寺殿において「今様合」を開催する。承安四年「今様合」は、今様に堪能な公卿三十人を選んで毎夜一番ずつ歌い合わせて勝敗を決めるもので、十三日には「今様合」の後に管絃の御遊が催された。その詳細は『吉記』『玉葉』『たまきはる』などの官僚や女房の日記、音楽説話集『吉野吉水院楽書』などに記されている。それらの史料の中でも、『吉記』の記事では、参加した公卿三十人の名とその勝敗が知られる。

本発表では、後白河院主催の承安四年「今様合」に参加した人物に注目し、この今様合が彼らにとってどのような役割を果たしたのかについて考察する。また、今様合によって後白河院と参加した公卿たちが、あるいは公卿同士が、どのような関係性を結んでいったのかについて言及してみたい。