Oyokawa Minoru: Contributions of Source Study to Understanding Aspects of International Cultural Interactions in Meiji Japan

4:15-4:45 Prof. Oyokawa Minoru, Shimane University

“Contributions of Source Study to Understanding Aspects of International Cultural Interactions in Meiji Japan”

This paper consists of three parts: 1) the definition of Quellenkunde [“source study”] 2) cataloguing Japanese archaeological artifacts in museum collections as practical examples of source study, and 3) potential contribution of source study to understanding the modernization process of an academic discipline. Quellenkunde [source study] was first defined by German historian Ernst Bernheim (1935), who argued that Quellenkunde was a method or technique to gain understanding about the objective of research from a source, and that the nature of Quellenkunde depended on the research objectives.

I will then introduce projects that entail cataloguing Japanese archaeological artifacts in museum collections as practical examples of source study conducted by myself and colleagues. As a case in Japan, my colleagues and I have been working on materials collected by the Japanese anthropologist Tsuboi Shōgorō [1863-1913] and the Prince Nijō that are now in the collection of the Tokyo National Museum. And as cases overseas, Prof. Sasaki and I are cataloguing artifacts collected by Edward Sylvester Morse in the collections of the Peabody Museum at Harvard; the Peabody-Essex Museum in Salem, Massachusetts; and artifacts that were on display at the World Columbian Exposition held in Chicago in 1893 but are now in the collection of the University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology. I argue that these projects represent not simply the cataloguing of artifacts. They may also make contributions to our understanding of the modernization process of academic disciplines in Japan. In addition our project of cataloguing Japanese artifacts in North American museum collections will contribute to broadening and spreading knowledge about the Japanese past. And even more importantly, I believe that these projects have the potential to help us develop new perspectives on sources while triggering new approaches and new research projects.  In this sense, Quellenkunde is not only a methodological framework, it is also a theoretical one.

本発表では、まず、資料論(学)の定義と目的、方法について紹介し、研究の全体構想を示す。資(史)料学:Quellenkunde(source study)とは、歴史の研究法としてドイツの歴史学者Ernst Bernheim(1935)によって、素材から学問対象の認識を得るための手段や方法であり目的によって本質が決定される、と定義された。次に、資料論(学)の方法の一つとして、近代化を経験した人々の観方を知るため、①国内に持ち出してきた資料として坪井正五郎と二条家銅駝坊陳列館の収集資料(東京国立博物館所蔵)と、②国外に持ち出された資料としてエドワード・シルベスター・モース収集資料(ハーバード大学ピーボディ考古学民族学博物館とピーボディ・エセックス博物館所蔵)およびシカゴ国際博覧会展示品(ペンシルベニア大学人類学考古学博物館所蔵)の二つを対象として、これら資料の目録化やドキュメント化の取り組みを紹介する。最後に、日本における学問の近代化過程を考察するための資料とその観方について考察し、北米における在外考古資料の資源化の意義と、資料学としての展望を議論する。学問における研究対象資料の資源化とは、過去に対する知識の充足や常識の普遍化のためだけでなく、資料の新しい観方の開発を実現し、資料に立脚した新たな学術研究の発想を生み出す可能性を持っていると考える。この点をより意義のある方法で提示するための理論的枠組みとして“資料学”を紹介する。