Was Medieval Estate Management Gendered? Nyoin and In as Proprietors in the Heian and Kamakura Periods
ジェンダー的視点から中世荘園経営を考える:平安・鎌倉期の女院と男院の比較を通して
Sachiko Kawai, Doctoral Candidate in History, USC
Late twelfth- and thirteenth-century retired queen consorts (nyoin) inherited and accumulated many estates, which gave them opportunities to wield economic, religio-political, and military power. Although scholarship concerning nyoin and their property has advanced recently, it rarely examines how being a woman influenced methods of proprietary estate management. So in this presentation I want to explore how gender shaped nyoin strategies in collecting dues and maintaining their estates. Based on the premise that not all royal women’s actions were gendered as “female,” I carefully investigate overall nyoin strategies while examining other intersecting factors such as socio-political privileges, inheritance patterns, and religious practices. Through a close analysis of royal orders, entries in courtier journals, wills, and Buddhist prayers, I argue that late-Heian and Kamakura nyoin enhanced their ability to control their estates by acquiring letters of support from senior retired monarchs who held decision- making power at court. They also often used strategies that conformed to the non-reproductive roles of unmarried daughters, such as adopting royal offspring and memorializing deceased family members. Ironically, however, the endeavors of individual women sometimes supported the existing institutional practices that ultimately curtailed royal women’s inheritance. By examining the eventual disappearance of large female landholders toward the end of the Kamakura Period, I argue that decisions about management and inheritance by several nyoin were driven by larger institutional forces. Those decisions ultimately sustained gender disparity within premodern monarchical and familial power structures.
十二世紀後期から十三世紀にかけて、女院が多くの荘園を相続・蓄積し、大荘園領主として経済力・政治力・宗教的影響力をもつ可能性を秘めていたこは既に指摘されている。しかし、女性であるということが、女院の所領経営方法にどう影響を与えたのかについては、あまり研究されていない。また、本所レベルの経営はどれも同じだという意見さえ耳にするが、全く男女差はなかったのだろうか。今回の報告では、荘園における問題解決方法にジェンダー差があったのか、もしそうであれば、ジェンダーが女院領経営及び伝領にどう関わっていたのかについて考察する。
女院庁下文、古記録、置文、告文などの中世史料を分析すると、女院の所領経営方法には、いくつかジェンダー的要素があったように見受けられる。例えば、女院が治天の君である男院にサポートの院宣を出してもらって本所間相論を解決する例は、王家内のジェンダー的力構造を表している。また、女院庁と男院庁の構成要素の相違や、不婚内親王女院の菩提を弔う役割が、公事の配分方法にどう影響したかについて考えることも大切である。女院の行動が必ずしも「女性」的行為と判断できない点に留意しながら、荘園経営に関わるその他の要素(社会・政治的特権や宗教的活動など)も考慮し、女院の所領経営の特徴を見ていきたい。
興味深いことに、女院が膨大な荘園を相続・経営するという現象は、十四世紀後半には見られなくなる。荘園を維持し、所領に付属する役割を遂行しようとする努力を続けてきた平安後期から鎌倉期の女院は、皮肉にも、次世代の王家女性の相続権を制限する行為に出てしまうこともあった。王家構成員の相続権の変化に焦点をあてながら、王権や家族・女院という制度がどう個々の女性の行動や決断に影響を及ぼしたのかについても検討したい。